امروز: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۱
کد خبر: ۵۴۰۴
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۳ - ۱۲:۴۵
همزمان با اجرایی شدن طرح مهر و موم مخازن اتفاق افتاد:
همزمان با اجرایی شدن طرح مهر و موم مخازن سوخت تریلی های ترکیه ای به هنگام عبور ترانزیت از قلمروی جمهوری اسلامی ایران از دوشنبه گذشته، عبور خودروهای تجاری از پایانه مرزی بازرگان با کندی انجام می شود و صف طولانی 20 کیلومتری در مرز ترکیه با ایران ایجاد شده است.
به گزارش کیمیا نیوز، مقررات مهر و موم مخازن سوخت تریلی های ترکیه ای در پایانه مرزی بازرگان در پی اقدام ترکیه به اخذ عوارض ورود از تریلی های ایرانی به هنگام ورود به خاک این کشور به عنوان اقدام مقابله به مثل اخذ مابه التفاوت سوخت از تریلی های ترکیه در عبور ترانزیت از قلمروی ایران و در راستای پیشنهاد ترکیه به عنوان راه حلی برای خاتمه دادن به بحران حمل و نقل بین دوکشور از دوشنبه این هفته اعمال می شود.
 
به موجب این مقررات با پلمب شدن باکهای سوخت تریلی های ترکیه به هنگام ورود به خاک ایران، موضوع اخذ مابه التفاوت سوخت از این کامیونها دیگر منتفی شده است.
 
ولی در عمل چون مهر و موم مخازن سوخت مستلزم تامین زیر ساخت و امکانات فنی در پایانه های مرزی و آگاهای و آمادگی قبلی رانندگان از راهکار و شرایط مهر و موم باکها می باشد، اجرایی شدن این مقررات بدون تکمیل این فرایند موجب تراکم جدی در مبادی مرزی و ایجاد مشکلات برای رانندگان و کندی در تجارت دو کشور و تجارت ترانزیتی شده که در کل می تواند تصویری نامطلوب از فرایند همکاریهای دو کشور همسایه دوست و برادر بدست بدهد.
 
ناظران بر لزوم گفت و گوی سریع با هدف دست یابی به راهکار عملی دست اندرکاران حمل و نقل دو کشور برای یافتن راهکاری مناسب و قابل اجرا در مبادی مرزی تاکید کرده و می افزایند نباید اجازه داده تا یک مورد جزئی هم افزایی ایجاد شد برای تحقق هدف 35 میلیارد دلاری تجارت بین دوکشور را تحت تاثیر منفی خود قرار دهد.
 
سفارت جمهوری اسلامی ایران دوشنبه این هدف با صدور بیانیه ای اعلام کرد از امروز (دوشنبه) اول دسامبر از کامیون های ترک مابه التفاوت سوخت دریافت نمی شود اما مخزن سوخت کامیون های این کشور در مبادی ورودی مرزی مهر و موم خواهد شد.
 
قیمت سوخت در ایران به علت یارانه دولتی بسیار پایین تر از ترکیه است. در ترکیه هر لیتر سوخت گازوئیل نزدیک به دو دلار فروخته می شود درحالی که این رقم در ایران با نرخهای جاری در حدود یک هفتم یک دلار آمریکا است.
 
علی رضا بیکدلی سفیر جمهوری اسلامی ایران در آنکارا اخیرا در نشستی با اصحاب رسانه های ترکیه تصریح کرد راهکار مهر و موم مخازن سوخت تریلی های ترکیه به علت پافشاری و اصرار دوستان ترکیه ای و اعمال برخی عوارض از سوی ترکیه برای حل بحران حمل و نقلی بین دو کشور مطرح شده است.
 
بیکدلی ادامه داد، این توافق تنها برای کامیون های ترک صورت گرفته است و کامیون های ایران مابه التفاوت سوخت را در مرز می پردازند و می توانند سوخت ارزان در داخل خاک ایران خریداری کنند.
 
تعدادی از خبرگزاری های ترکیه روز دوشنبه مدعی شده بودند که ایران مرز خود را بر روی ترکیه بسته است.
 
این خبرگزاری های گزارش کرده بودند که ایران از نیمه شب دوشنبه مرز بازرگان را تعطیل کرده و این مساله سبب تشکیل صف بیست کیلومتری از تریلی ها در مرز بازرگان شده است.
 
این درحالی است که با اجرایی شدن مقررات مهر و موم مخازن سوخت تریلی ها عملا ورود تریلی های ترک به ایران کند شده است که البته بخش مهمی از آن برمی گردد به عدم تطبیق شرایط این تریلی ها با شرایط اعلام شده برای مهر و موم مخازن سوخت در پایانه مرزی بازرگان می باشد.
 
شبکه خبر تلویزیون دولتی ترکیه نیز در بولتن خبری امروز پنجشنبه خود گزارشی از تراکم در مرز گوربولاغ نقطه مقابل پایانه مرزی بازرگان و صف 20 کیلومتری تریلی ها در گوربولاغ در شرایط زمستانی سخت در منطقه منتشر کرد.
 
همزمان شبکه خبری 'ان.تی.وی' و خبرگزاری آناتولی نیز در گزارش مفصلی از گوربولاغ به این موضوع پرداخته اند.
 
ان.تی.وی گزارش داد اداره گمرک گوبولاغ با نصب اطلاعیه ای در این گمرک جزئیات مهر و موم باکهای سوخت کامیونها و تریلی ها در مرز را برای رانندگان تشریح کرده است.
 
این شبکه خبری با اشاره به اینکه ایران از سه روز پیش مقررات مهر و موم باک های سوخت تریلی ها را به اجرا گذاشته است، می افزاید: باکهای سوخت باید دارای امکان و آلت لازم در بخش تخلیه باک و بخش نصب دستگاه نماگر سوخت برای مهر و موم باشند.
 
به گزارش این شبکه خبری، در این اطلاعیه با تاکید بر اینکه در داخل ایران به تریلی های ترکیه ای سوخت فروخته نخواهد شد، از تریلی های ترک خواسته شده است به هنگام ورود به خاک ایران باک استاندارد و اورجینال روی خودروها باشد سوخت کافی برای رفت و برگشت در باک خود داشته باشند تا واجد شرایط برای مهر و موم مخزن سوخت شوند. در غیر این صورت اجازه ورود به خاک ایران به آنها داده نخواهد شد.
 
ان.تی.وی به نقل از 'ساواش اوزترک' راننده ترک گزارش داده است که 7 روز است در زیر برف و سرماه ی شدید در مرز در انتظار ورود به ایران است. کسی نیست پاسخی به ما بدهد. درها بسته است. امنیت نیست و از کامیونها دزدی می شود. دوستم که 18 روز بود در مرز در انتظار ورود به ایران بود بالاخره توانست وارد ایران شود ولی گمرک ایران او را با عنوان اینکه باکش مطابق با شرایط اعلام شده نیست، اورا به ترکیه بازگرداند.
 
اوزترک با اشاره به اینکه ایران می گوید باید باک اورجینال روی کامیونها باشد، افزود: در شرایطی که در این صف در انتظار هستیم چطور می توانیم سوخت لازم و باک اورجینال لازم را تهیه کرده و وارد ایران شویم؟ ایران می گوید از مرز تا تهران حق حمل 550 لیتر گازوئیل دارید. رفت و آمد من به تهران 2000 کیلومتر است. اگر در داخل خاک ایران گازوئیل من تمام شد راه حل چه خواهد بود؟ ایا باید مهر را بشکنم که در چنین شرایطی نیز با مجازات روبه رو شده و نخواهم توانست از ایران خارج شوم. در سرمایه زیر هفت درجه با چنین دغدغه هایی در انتظار روشن شدن سرنوشت خود هستیم.
 
راننده دیگری نیز به خبرگزاری آناتولی گفته است بار تریلی وی گوشت است و چهار تریلی دیگر نیز حامل گوشت هستند که به رغم این در مرز در انتظار ورود به ایران می باشند. او گفته است اگر با مهر و موم کردن باک به ایران بروم اگر در وسط راه خودرو دچار نقص فنی شده و باک هوا بکشد چطور خواهم توانست با توجه به مهر و موم بودن باک آن را تعمیر کرده و هوای آن را تخلیه کنم.
خبرفارسی
نام:
ایمیل:
* نظر: