امروز: ۲۸ مهر ۱۳۹۶ - ۱۰:۲۲
کد خبر: ۲۸۸۷۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۷
رییس پژوهشکده مهندسی نفت پژوهشگاه صنعت نفت از تولید 9 قلم افزایه‌های بومی خبر داد و گفت: یکی از چالش‌های مهم صنعت حفاری، هرزروی سیالات است که در مطالعات خود راهکارهایی برای کاهش هرزروی سیالات ارائه دادیم.
به گزارش ایسنا کاظم‌زاده در نشست خبری امروز با اشاره به تحقیقات انجام شده در حوزه‌های حفاری و ازدیاد برداشت، افزود: دستاوردهای محققان در حوزه‌های حفاری زمانی اثربخشی خود را نشان می‌دهد که در صنعت حفاری به کار گرفته شود. از این رو از سه سال قبل ما تحقیقات میدانی خود را آغاز کرده‌ایم.
 
وی، تولید افزایه‌های مورد نیاز صنعت حفاری را از جمله دستاوردهای این بخش نام برد و اظهار کرد: تاکنون 9 قلم افزایه‌های مورد نیاز صنعت حفاری از سوی این پژوهشکده بومی‌سازی شده و در صنعت حفاری به بهره‌برداری رسیده است.
 
کاظم‌زاده یکی از چالش‌های مهم در حفاری را سیال حفاری نام برد و یادآور شد: هر سال هزینه‌های زیادی بابت سیالات حفاری صرف می‌شود، چراکه هرزروی سیالات حفاری بسیار زیاد است.
 
رییس پژوهشکده مهندسی صنعت نفت از ارائه نوع خاصی از سیالات حفاری خبر داد و گفت: این سیال موجب کنترل هرزروی سیالات می‌شود.
 
به گفته وی، این سیال در چاه‌های نفت چارک یک، گیسکان یک، گردان سه به بهره‌برداری رسیده است.
 
کاظم‌زاده تاکید کرد: بهره‌برداری از این سیال موجب کاهش 70 درصدی هزینه‌ هرزروی سیالات حفاری شده است، به گونه‌ای که اگر حفاری یک چاه 5 میلیارد تومان هزینه داشته باشد، 30 درصد این مبلغ صرف هرزروی سیالات می‌شود و بهره‌برداری از این سیال موجب صرفه‌جویی یک میلیاردی در هر چاه می‌شود.
 
وی استفاده از سیالات سبک و فوق سبک را از دیگر دستاوردهای محققان این پژوهشکده نام برد و یادآور شد: در حال حاضر در حفاری از پمپ‌های مایع استفاده می‌شود و در این تحقیقات ما توانستیم پودرهای جامدی را جایگزین این مواد کنیم که موجب افزایش سرعت حفاری به میزان 10 متر در ثانیه می‌شود.
 
وی خاطرنشان کرد: سیالات قبلی که با پمپ مایع بودند، برای انتقال آن‌ها به میادین نفتی نیاز به 40 تریلی بود، ولی با استفاده از این سیال جدید تنها با یک تریلی می‌توان سیال سبک و فوق سبک را به چاه نفت منتقل کرد.
خبرفارسی
نام:
ایمیل:
* نظر: