امروز: ۲۲ فروردين ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۵
کد خبر: ۱۵۴۱۲
تاریخ انتشار: ۱۵ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۴:۵۲
نویسنده کتاب مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه های حرفه ای:
کیمیا نیوز: نویسنده کتاب "مدیریت پوشش خبری بحران در رسانه های حرفه ای" گفت: آتش سوزیهای اخیر در پتروشیمی ها موضوع ملی بود و برخی رسانه ها در اوج بحران، دیدگاههای سیاسی خود را در پوشش خبری این بحران ملی پیگیری می‌کردند.
به گزارش کیمیا نیوز، اکبر نصراللهی، استاد دانشگاه با تشریح اهمیت و نقش رسانه در بحران اظهار کرد: هرکجا که بحران وجود دارد به ابزار مدیریت آن یعنی رسانه نیاز است و به دلیل همین اهمیت است که امروز حتی کم هوش‌ترین مدیران و حکمرانان هم خود را از مهمترین ابزار مدیریت بحران یعنی رسانه محروم نمی‌کنند.
 
وی نقش رسانه ها را در بحرانها متناسب با نوع رویکردها، راهبردها، مالکیت و تفکرات سیاسی و وابستگیهایی که دارند دوگانه و چندگانه دانست و افزود: تحت تاثیر متغیرهای مختلف، رسانه ها در بحرانها، بحران افزایی یا بحران زدایی، امیدزایی یا امیدزدایی و آنها در را کوچک نمایی، بزرگنمایی یا واقع نمایی می‌کنند.
 
این استاد دانشگاه با انتقاد از برخی رسانه ها در پوشش اخبار آتش سوزی پتروشیمی ها تصریح کرد: آتش سوزیهای اخیر در پتروشیمی ها موضوع ملی بود و برخی رسانه ها در اوج بحران دیدگاههای سیاسی خود را در پوشش خبری این بحران ملی پیگیری می‌کردند در صورتی که رسانه ها  نباید در موضوعهای ملی، تمایلات سیاسی را مبنا قرار دهند.
 
وی با آوردن مثالهایی از مدیریت نادرست برخی از رسانه ها در آتش سوزیهای اخیر پتروشیمی ها گفت: در حالی که یکی از مخازن پتروشیمی بوعلی سینا در آتش سوخت برخی خبرگزاری ها از سوخت کل  پتروشیمی بوعلی سینا خبر می دادند و یا تیتر تخلیه ماهشهر را کار می‌کردند، خبرهایی از جنس رسمی را از منابع غیرموثق انتشار می‌دادند و زوایای منفی را بزرگنمایی می‌کردند.
 
نصراللهی انتقاد را حق و وظیفه رسانه ها دانست و افزود: رسانه ها باید در ٢٤ ساعت اول حادثه و تا زمانی که بحران مهار نشده است، چینش توصیفی و مسئولانه یعنی گفتن آنچه که در حال اتفاق است، داشته باشند، اما بعد از مهار بحران به ترسیم چشم انداز آینده و انتقاد از اهمال احتمالی و پیگیری علل دقیق بپردازند و مطالبه عاملان حادثه  را درخواست کنند.
 
وی، یکی از مشکلات سازمانها، وزراتخانه ها و موسسات را کم توجهی به مباحث مدیریت رسانه‌ای بحران در شرایط عادی دانست و تصریح کرد: اگر در شرایط عادی به آموزش اصول مدیریت بحران توجه شود، قدرت مانور روابط عمویها و مدیران این موسسها و سازمانها در شرایط بحران بیشتر و تبعات منفی بحران کم خواهد شد.
 
این استاد دانشگاه با ذکر مصادیق از رسانه های مختلف، مدیریت رسانه‌ای آتش سوزیهای پتروشیمی بوعلی سینا و بیستون را آسیب شناسی کرد و اظهارات افراد متعدد غیرمسئول و ورود افراد غیر متخصص و غیر مرتبط در اطلاع رسانی و اظهار نظر در این موضوع تخصصی را یکی از آسیبهای بسیار مهم همه بحرانهای داخلی دانست.
 
نصراللهی افزود: تعارض در برخی اظهارات، فقدان یا ضعف در پاسخ مستند و تصویری در مورد برخی شایعات، غافلگیری نسبی و توجه ناکافی به آرایش جدید رسانه‌ای و دست کم گرفتن شبکه های اجتماعی را از دیگر آسیبهای مدیریت رسانه‌ای آتش سوزیهای اخیر پتروشیمی عنوان و ابراز امید واری کرد با ایجاد آمادگی و آموزشهای لازم در شرایط عادی، تبعات بحرانهی احتمالی به حداقل برسد.
 
در این کارگاه مدیرعامل شرکت صنایع پتروشیمی خلیج فارس هم با تاکید بر نقش روابط عمومیها در شرایط بحران، گفت: جایگاه روابط عمومی در شرکتها و سازمانها نیازمند بازنگری است و از ظرفیتهای موجود در این بخش باید به بهترین شکل ممکن استفاده کرد.

خبرفارسی
نام:
ایمیل:
* نظر: